اخبار مناطق آزاد ایران

انتشار روزانه اخبار مربوط به مناطق آزاد

اخبار مناطق آزاد ایران

انتشار روزانه اخبار مربوط به مناطق آزاد

اخبار منطقه آزاد قشم، منطقه آزاد کیش، منطقه آزاد چابهار، منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد انزلی را با ما دنبال نمایید.

  • ۰
  • ۰

 موقعیت جغرافیایی منطقه آزاد ارس

از نظر جغرافیایی منطقه آزاد ارس در نقطه صفر مرزی است که بطور متوسط عرض این شهرستان 17 کیلومتر، و طول آن 100 کیلومتر است. منطقه آزاد ارس در مجاورت کشورهایی چون ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان قرار دارد. رود ارس، مرز کشور ایران را با کشورهای جمهوری آذربایجان (جمهوری خودمختار نخجوان) و ارمنستان تشکیل می‌دهد.

منطقه آزاد ارس در حاشیه رود ارس است که مهم‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه شمالی آذربایجان شرقی است. این رود از کوه بینگول داغ (هزار برکه) واقع در حوالی سرچشمه فرات در ترکیه سرچشمه گرفته قرار.

وضعیت آب و هوایی منطقه آزاد ارس

این منطقه، در ناحیه نیمه خشک و نیمه سرد شمال غرب ایران قرار دارد. بارش سالیانه در آنجا در حدود ۲۲۵ تا ۴۰۰ میلی‌لیتر در سال بوده و دمای میانگین آن تقریباً ۱۵ درجه سلسیوس است. در جلفا، حدود ۵۰ روز از سال به‌عنوان روز سرد در نظر گرفته شده‌است. این ناحیه صنعتی-تجاری در محدوده کوه‌های بلندی که اقلیم نسبتاً سردی دارند، واقع‌شده است.

منطقه آزاد ارس در حال حاضر فاقد فرودگاه مستقل می‌باشد بنابراین از فرودگاه تبریز استفاده می‌شود اما فرودگاه این منطقه در رأس احداث است. در این شرایط اکثر افراد در این تفکر هستند که احداث این طرح باعث کسادی بازار فرودگاه تبریز می‌شود البته این ایده نادرستی است.

  جاذبه های گردشگری در منطقه آزاد ارس

یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین روستاهای حاشیه رودخانه ارس روستای اشتبین است که خانه‌های مزین به سردرها و کتیبه‌های مرمرین دوره صفویه و طبیعت جذاب با جنگلی از میوه دارد. این منطقه که در ناحیه شمال غربی شهرستان کلیبر واقع گردیده است پوشیده از جنگل، استیپ و سایر پوشش‌های گیاهی است. همچنین پارک 26 هکتاری کوهستان ارس در مسیر گردشگری غرب جلفا در مسافت 5 کیلومتری از شهر جلفا قرارگرفته است که بسیار خوش آب و هوا و سرسبز است.


  • ۹۸/۰۴/۱۸
  • رضا نعمتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی