اخبار مناطق آزاد ایران

انتشار روزانه اخبار مربوط به مناطق آزاد

اخبار مناطق آزاد ایران

انتشار روزانه اخبار مربوط به مناطق آزاد

اخبار منطقه آزاد قشم، منطقه آزاد کیش، منطقه آزاد چابهار، منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد انزلی را با ما دنبال نمایید.

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

داستان زندگی هر یک از زنان محمدرضا شاه پهلوی + تصاویر

همسر اول شاه فوزیه

 

فوزیه در ۵ نوامبر ۱۹۲۱ در کاخ راس التین در اسکندریه به دنیا آمد. فوزیه شهروند مصر ولی از تبار چرکسی، آلبانیایی و فرانسوی بود او  در سوئیس تحصل کررده بود و به زبانهای انگلیسی و فرانسه علاوه بر عربی مسلط بود.

فوزیه زمانی که محمدرضا شاه ولیعهد بود در تاریخ 16 مارس در قاهره  با محمدرضا شاه پهلوی ازدواج کرد. فوزیه در دوران ولیعهدی محمدرضا پهلوی به مدت یک سال همراه با همسرش در کاخ مرمر تهران اقامت داشتند. دو سال بعد محمدرضا جانشین پدرش رضاشاه شد. با آغاز سلطنت محمدرضا، روابط سرد میان این زوج به سرعت رو به تیرگی نهاد. حاصل ازدواج محمد رضا با فوزیه دختری به اسم شهناز بود. ازدواج فوزیه و شاه ایران به جدایی انجامید.

 

 همسردوم محمدرضا شاه ثریا

 ثریا اسفندیاری بختیاری همسر دوم محمدرضا شاه پهلوی در یک تیر 1311 در بیمارستان میسیونرهای انگلیسی در اصفهان به دنیا آمد.

خانواده ثریا بعد از تولد ثریا به دلیل وضعیت نامطلوب بهداشتی در ایران عازم برلین شدند. اما در1316 دوباره به اصفهان بازگشتند.

 

ماجرای ازدواج ثریا با محمرضا شاه پهلوی از کجا آغاز شد ؟

نشان دادن عکس­های ثریا توسط عمه ­اش فروغ­ ظفر به خانواده پهلوی سرنوشت ثریا را دگرگون ساخت. ثریا به تهران دعوت شد و در 23 بهمن 1329 به عقد محمد‌رضا پهلوی درآمد و ملکه ایران شد.

ورود ثریا به دربار ایران با حوادث متعددی همراه گردید. که اهم آنها ملی شدن صنعت نفت در دوره نخست ­وزیری مصدق و سپس سرنگونی وی با کودتای آمریکایی- انگلیسی 28 مرداد1332 و بازگشت شاه و ثریا بعد از فرار از ایران بود.

با توجه به زندگی خوبی که با محمدرضا شاه داشتند ثریا با گذر زمان  و مراجعه به پزک های زیاد اما نتوانست برای خانواده سلطنتی فرزندی به دنیا آورد و همین عاملی بر جدایی ثزریا از شاه شد.

چندی بعد شاه گرفتن زن دیگری را تنها جهت بچه­ دار شدن مطرح کرد، ولی ثریا آن را مشمئزکننده خواند و تصمیم خود را در خصوص جدایی اعلام کرد. از این رو در بهمن 1336 ثریا به سوئیس رفت و در 23 اسفند همان سال خبر طلاق آن دو منتشر گردید.

 

 

همسر سوم و آخر محمدرضا شاه پهلوی

 

فرح دیبا  در 22 مهر 1317 به دنیا آمد.

فرح دیبا تنها فرزند فریده قطبی و سهراب دیبا بود. فریده قطبی مادر فرح دیبا اهل لاهیجان در گیلان بود و از تبار صوفی و دانشمند علوم دینی، قطب‌الدین شریف لاهیجی بود. پدربزرگ پدری وی سفیر ایران در هلند بود.

برخی پژوهشگران ماجرای ازدواج فرح دیبا با پادشاه ایران محمدرضا پهلوی را به داستان مشهور سیندرلا تشبیه کرده‌اند که در آن دختری رنجدیده با آرزوهای بزرگ رویاهایش به حقیقت می‌پیوندد.

 

روایت آشنایی شاه با فرح از زبان حسین فردوست

ارتشبد حسین فردوست دوست و محرم اسرار شاه جریان آشنایی شاه با فرح را چنین روایت می‌کند: «چنین دختری (منظور فرح است) نمی‌توانست مورد پسند هیچ مردی باشد، برای درک این ادعا کافی است به آلبوم آن دوران فرح مراجعه شود (!)، فرح از فرط استیصال برای اخذ کمک مالی به سراغ اردشیر زاهدی در حصارک می‌رود تا بتواند در پاریس تحصیل و زندگی کند. اگر ندانیم حصارک چیست، شاید مسئله مفهوم نشود. در حصارک ویلایی بود که اردشیر زاهدی با تعدادی از رفقای جوانش، منتظر شکار دختر‌ها و زن‌ها می‌نشست و هر مراجعه‌کننده از جنس مؤنث اگر مورد پسند زاهدی واقع می‌شد، بلافاصله به اتاق خواب می‌رفتند و اگر مورد پسند زاهدی نبود، او را به یکی از رفقایش که حضور داشتند می‌داد. این بود شغل و کار اردشیر زاهدی، حال این دختر در چنین وضعیتی به سراغ اردشیر زاهدی در حصارک می‌رود، لابد زاهدی از این دخترک خوشش نیامده بود که به محمدرضا تلفن می‌زند که دختری اینجا آمده و اگر اجازه بدهید او را بیاورم و محمدرضا می‌پذیرد و بدون تحقیق قبلی که او کیست و خانواده او کیست، او را به فرودگاه می‌برد... و در هواپیما به وی پیشنهاد ازدواج می‌کند و معلوم است که فرح نیز بلافاصله قبول می‌کند!

 

 

 

 

  • رضا نعمتی
  • ۰
  • ۰

 

 

محمدرضا پهلوی متولد ۴ آبان ۱۲۹۸ در تهران متولد شد او  به محمدرضاشاه پهلوی شهرت دارد و تا پیش از انقلاب ۵۷ با عنوان رسمی اعلی‌حضرت همایونی، شاهنشاه آریامهر خطاب می‌شد او دومین و آخرین پادشاه دودمان پهلوی و آخرین پادشاه ایران از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بود. محمدرضاشاه در پی استعفای پدرش رضاشاه پهلوی و با رای مجلس شورای ملی به پیشنهاد محمدعلی فروغی برای حفظ تمامیت ارضی ایران بر اثر هجوم متفقین به پادشاهی رسید و با انقلاب ۱۳۵۷ برکنار شد.

مادر او تاج الملوک آیرملو معروف به ملکه مادر، دومین همسر رضا خان بود. اشرف پهلوی خواهر دوقلوی محمدرضا بود که پنج ساعت پس از او به دنیا آمد. اشرف در کتاب خاطراتش می‌نویسد پس از به دنیا آمدن آن دو، رضاخان برای سومین بار ازدواج کرد که باعث شد ملکه مادر خانه خود را از آن‌ها جدا کند. محمدرضا تا سن شش سالگی بیشتر وقتش را با دو خواهرش شمس و اشرف و برادر کوچکش علیرضا سپری می‌کرد.

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D9%BE%D9%87%D9%84%D9%88%DB%8C 

 

در سن شش سالگی پدرش رضا خان تاجگذاری کرد و او به عنوان ولیعهد تاج کوچکی بر سر گذاشته و از خواهران و مادرش جدا شد و به تعبیر پدرش «از دامن زنان بیرون کشیده شد.»

 

تمایل به برگزیده بودن در رضا شاه

تمایل به برگزیده بودن در خاطرات محمدرضا پهلوی کاملا مشهود است. او در کتاب به تفاریق از برگزیده بودن خود می‌گوید: «از دوران کودکی دانسته‌ام که دست تقدیر مرا به سرپرستی یک کشور باستانی و دارای تمدن که مورد ستایش من است خواهد گماشت و باید در بهبود وضع مردم کشور و مخصوصاً طبقه معمولی کوشش کنم.» این جنون خودبزرگ بینی_که به تعبیر زونیس واکنشی دفاعی برای پوشاندن خلا عاطفی و کمبود شخصیت او بود_ گا‌ها با عقاید مذهبی او همپوشانی پیدا می‌کردند.

 

در شهریور ماه سال ۱۳۲۰ متفقین ایران را اشغال کرده و رضا شاه پهلوی را از قدرت برکنار کردند. برای جانشینی رضا خان دو نفر مطرح بودند. یکی محمد حسین میرزا، فرزند احمد شاه و آخرین ولیعهد قاجار که اکنون افسر نیروی دریایی بریتانیا شده بود و گزینه بعدی محمدرضا پهلوی ولیعهد رضا شاه. انتخاب متفقین محمدرضا پهلوی شد و مجلس نیز تغییرات انجام گرفته در ساختار قدرت را تصویب کرد و بدین ترتیب محمدرضا پهلوی در ۲۲ سالگی پادشاه ایران شد.

متفقین با فرماندهی شخص شاه بر ارتش به شرط همکاری کامل با آن‌ها موافقت کردند. نخستین اقدامات شاه جدید عبارت بودند از افزایش بودجه نظامی، به گونه‌ای که ۲۶ درصد از بودجه سالانه را به وزارت جنگ اختصاص داد و به بازسازی و تقویت نیرو‌های نظامی.

یرواند آبراهامیان در کتاب تاریخ ایران مدرن می‌نویسد: «مشهور است که درآمد‌های بادآورده نفتی دهه پنجاه باعث جنون خودبزرگ بینی شاه شد؛ اما او مدت‌ها پیش از رونق درآمد‌های نفتی سودا‌های این‌چنینی در سر می‌پروراند

او زمین‌ها و دارایی‌هایی را که توسط پدرش تصاحب شده بود را به صاحبان آن‌ها بازگرداند و برای روز مبادا یک میلیون دلار به حساب شخصی اش در نیویورک منتقل کرد. روابط شاه جدید با مالکان و صاحبان زمین و سرمایه خوب بود. او همچنین سعی در تحکیم رابطه‌اش با مراجع مذهبی داشت؛ به سفر‌های زیارتی می‌رفت و به آیت الله العظمی حسین قمی، از مجتهدان بلند پایه نجف، اطمینان داد که با حجاب و دین مبارزه نخواهد کرد. به گزارش سفارت بریتانیا طبقات مالک، دولت و شاه به منظور « منحرف کردن اذهان افراد از کمونیسم و توجه آنان به مذهب» مشتاق نوعی ائتلاف با روحانیون بودند.

در گذشت محمدرضا شاه

تلاش‌های او برای گرفتن پناهندگی سیاسی از انگلستان بی‌نتیجه ماند. با پایان یافتن روادید باهاما، او توانست در ۲۰ خرداد به مکزیک برود. بیماری او در مکزیک هر روز شدت می‌یافت اما او بیماری واقعی خود را از پزشکان مکزیکی پنهان می‌کرد. هرچند پزشک مخصوص او که از پاریس می‌آمد او را تحت شیمی‌درمانی قرار می‌داد، پزشکان مکزیکی او را برای مالاریا درمان می‌کردند.

 

با شدت یافتن بیماری، بر خلاف میل دولتمردان آمریکا او توانست اجازه ورود به آمریکا بیابد. او در ۳۰ مهر به آمریکا رفت و برای درمان پزشکی در بیمارستان نیویورک بستری شد. او همچنین چند بار مجبور شد به صورت پنهانی به مرکز سرطان مموریال اسلون-کترینگ برود. محمدرضا پهلوی پس از خروج از بیمارستان نخست در ۱۱ آذر به مرکز پزشکی ویلفورد هال در پایگاه نیروی هوایی لاکلند در تگزاس، سپس در ۲۴ آذر به پاناما و در ۳ فروردین ۱۳۵۹ (۲۳ مارس ۱۹۸۰) به مصر رفتو دستِ‌آخر انور سادات به او پناهندگی داد.

 

مدت کوتاهی پس از ورود وی به مصر، پزشکان معالج طحال او را خارج کردند. سرطان او در وضع پیشرفته‌ای بود و پایان کار وی نزدیک بود. سرانجام در ساعت ۹:۴۵ دقیقه روز ۵ مرداد ۱۳۵۹ خورشیدی، محمدرضا پهلوی در ۶۰ سالگی در قاهره درگذشت.

تصاویری دیده نشده  از خانواده و همسران محمدرضا شاه

 

 

 

 

  • رضا نعمتی
  • ۰
  • ۰

دومین صندوق سرمایه گذاری دولتی، صندوق دارا دوم نام دارد، هدف از این صندق  دسترسی اکثر مردم به بازار بورس و ارتقاء وضعیت اقتصادی خانواده‌ها از سوی دولت عرضه میشود.

 ثبت نام این صندوق برای عموم آزاد بوده و خریداران به مدت ۲ هفته پس از ابلاغ زمان دقیق پذیره نویسی برای خرید آن زمان دارند.

صندوق‌های سرمایه گذاری دارا دوم دولتی با ۲۰% تخفیف ارائه می‌شود انتظار می‌رود که همچون صندوق دارا یکم با استقبال خوب مردم مواجه شود.

 

نحوه خرید و سفارش صندق دارا دوم

برای خرید صندوق دارا دوم کافیست در بازه زمانی پذیره نویسی با مدارک شناسایی (کارت ملی) به بانک مراجعه نمایید البته افراد دارای کد بورسی نیاز نیست به بانک مراجعه نمایند. سرمایه گذاران بدانند که تا یک ماه امکان فروش آن را ندارند. حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم ۱۰۰ هزار تومان می‌باشد.

تفاوت دارا دوم با دارا یکم

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره پیش‌بینی‌اش از بازده دارا دوم و مقایسه آن با بازدهی دارا یکم می‌گوید: نباید انتظار داشت دارا دوم مانند دارا یکم بازده داشته باشد. یعنی انتظار بازده بیشتر از ۱۰۰ درصد از دارا دوم در بازه کوتاه‌مدت وجود ندارد ولی اگر تخفیف‌ها و شاید خبرهای خوبی که قرار است درباره پالایشگاهی‌‌ها منتشر شود، بتواند کمک کند که این صندوق هم بازدهی معقولی داشته باشد.

شود. به هیچ وجه نباید انتظار بازدهی از دارا دوم مانند دارا یکم داشته باشیم.

مهلت پذیره نویسی پالایشی دوم

اقتصاد۲۴ - پذیره‌نویسی نخستین مرحله واگذاری سهام دولتی در قالب صندوق‌های قابل معامله بورسی که شامل سهام سه بانک ملت، تجارت و صادرات و دو بیمه البرز و اتکایی بود بعد از گذشت حدود سه ماه و نیم از عرضه این سهام از طریق صندوق‌های ETF در بورس که از روز یکشنبه (۱۴ اردیبهشت) آغاز و تا ۳۱ اردیبهشت ماه به عنوان آخرین مهلت ثبت‌نام برای مشارکت در این صندوق‌ها در نظر گرفته شد، پذیره‌نویسی دومین مرحله از عرضه صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله به نام دارا دوم از پنجم شهریور در چهارمین روز از هفته دولت و طبق وعده داده شده از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی آغاز و تا پایان روز ۱۹ شهریور یعنی به مدت دو هفته به متقاضیان خرید این صندوق فرصت داده شد تا نسبت به مشارکت در پذیره‌نویسی این صندوق اقدام کنند اما زمان اعلام شده برای پذیره‌نویسی صندوق ETF دولتی (دارا دوم) به تمدید شد.


در این زمینه حسن علایی، معاون سازمان خصوصی سازی به خبرنگار ایرنا اعلام کرده بود: براساس تصمیمات اتخاذ شده و برنامه‌های صورت گرفته تصمیم گرفته شد تا زمان پذیره‌نویسی صندوق ETF دولتی (دارا دوم) جهت مشارکت بیشتر مردم به مدت یک هفته دیگر (۲۶ شهریور ماه) تمدید شود.
حال امروز و با اتمام مهلت یاد شده، بار دیگر این زمان تمدید و متقاضیان این صندوق مهلت دارند تا روز یکشنبه (۳۰ شهریور ماه) برای پذیره نویسی اقدام کنند.
دارا دوم شامل سهام شرکت‌های پالایشگاهی، پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت تبریز (شبریز)، پالایش نفت اصفهان (شپنا) و پالایش نفت بندر عباس (شبندر) است که شیوه عرضه این صندوق مانند نخستین مرحله از عرضه صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در نظر گرفته شد.

 

  • رضا نعمتی