اخبار مناطق آزاد ایران

انتشار روزانه اخبار مربوط به مناطق آزاد

اخبار مناطق آزاد ایران

انتشار روزانه اخبار مربوط به مناطق آزاد

اخبار منطقه آزاد قشم، منطقه آزاد کیش، منطقه آزاد چابهار، منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد انزلی را با ما دنبال نمایید.

  • ۰
  • ۰

داستان زندگی هر یک از زنان محمدرضا شاه پهلوی + تصاویر

همسر اول شاه فوزیه

 

فوزیه در ۵ نوامبر ۱۹۲۱ در کاخ راس التین در اسکندریه به دنیا آمد. فوزیه شهروند مصر ولی از تبار چرکسی، آلبانیایی و فرانسوی بود او  در سوئیس تحصل کررده بود و به زبانهای انگلیسی و فرانسه علاوه بر عربی مسلط بود.

فوزیه زمانی که محمدرضا شاه ولیعهد بود در تاریخ 16 مارس در قاهره  با محمدرضا شاه پهلوی ازدواج کرد. فوزیه در دوران ولیعهدی محمدرضا پهلوی به مدت یک سال همراه با همسرش در کاخ مرمر تهران اقامت داشتند. دو سال بعد محمدرضا جانشین پدرش رضاشاه شد. با آغاز سلطنت محمدرضا، روابط سرد میان این زوج به سرعت رو به تیرگی نهاد. حاصل ازدواج محمد رضا با فوزیه دختری به اسم شهناز بود. ازدواج فوزیه و شاه ایران به جدایی انجامید.

 

 همسردوم محمدرضا شاه ثریا

 ثریا اسفندیاری بختیاری همسر دوم محمدرضا شاه پهلوی در یک تیر 1311 در بیمارستان میسیونرهای انگلیسی در اصفهان به دنیا آمد.

خانواده ثریا بعد از تولد ثریا به دلیل وضعیت نامطلوب بهداشتی در ایران عازم برلین شدند. اما در1316 دوباره به اصفهان بازگشتند.

 

ماجرای ازدواج ثریا با محمرضا شاه پهلوی از کجا آغاز شد ؟

نشان دادن عکس­های ثریا توسط عمه ­اش فروغ­ ظفر به خانواده پهلوی سرنوشت ثریا را دگرگون ساخت. ثریا به تهران دعوت شد و در 23 بهمن 1329 به عقد محمد‌رضا پهلوی درآمد و ملکه ایران شد.

ورود ثریا به دربار ایران با حوادث متعددی همراه گردید. که اهم آنها ملی شدن صنعت نفت در دوره نخست ­وزیری مصدق و سپس سرنگونی وی با کودتای آمریکایی- انگلیسی 28 مرداد1332 و بازگشت شاه و ثریا بعد از فرار از ایران بود.

با توجه به زندگی خوبی که با محمدرضا شاه داشتند ثریا با گذر زمان  و مراجعه به پزک های زیاد اما نتوانست برای خانواده سلطنتی فرزندی به دنیا آورد و همین عاملی بر جدایی ثزریا از شاه شد.

چندی بعد شاه گرفتن زن دیگری را تنها جهت بچه­ دار شدن مطرح کرد، ولی ثریا آن را مشمئزکننده خواند و تصمیم خود را در خصوص جدایی اعلام کرد. از این رو در بهمن 1336 ثریا به سوئیس رفت و در 23 اسفند همان سال خبر طلاق آن دو منتشر گردید.

 

 

همسر سوم و آخر محمدرضا شاه پهلوی

 

فرح دیبا  در 22 مهر 1317 به دنیا آمد.

فرح دیبا تنها فرزند فریده قطبی و سهراب دیبا بود. فریده قطبی مادر فرح دیبا اهل لاهیجان در گیلان بود و از تبار صوفی و دانشمند علوم دینی، قطب‌الدین شریف لاهیجی بود. پدربزرگ پدری وی سفیر ایران در هلند بود.

برخی پژوهشگران ماجرای ازدواج فرح دیبا با پادشاه ایران محمدرضا پهلوی را به داستان مشهور سیندرلا تشبیه کرده‌اند که در آن دختری رنجدیده با آرزوهای بزرگ رویاهایش به حقیقت می‌پیوندد.

 

روایت آشنایی شاه با فرح از زبان حسین فردوست

ارتشبد حسین فردوست دوست و محرم اسرار شاه جریان آشنایی شاه با فرح را چنین روایت می‌کند: «چنین دختری (منظور فرح است) نمی‌توانست مورد پسند هیچ مردی باشد، برای درک این ادعا کافی است به آلبوم آن دوران فرح مراجعه شود (!)، فرح از فرط استیصال برای اخذ کمک مالی به سراغ اردشیر زاهدی در حصارک می‌رود تا بتواند در پاریس تحصیل و زندگی کند. اگر ندانیم حصارک چیست، شاید مسئله مفهوم نشود. در حصارک ویلایی بود که اردشیر زاهدی با تعدادی از رفقای جوانش، منتظر شکار دختر‌ها و زن‌ها می‌نشست و هر مراجعه‌کننده از جنس مؤنث اگر مورد پسند زاهدی واقع می‌شد، بلافاصله به اتاق خواب می‌رفتند و اگر مورد پسند زاهدی نبود، او را به یکی از رفقایش که حضور داشتند می‌داد. این بود شغل و کار اردشیر زاهدی، حال این دختر در چنین وضعیتی به سراغ اردشیر زاهدی در حصارک می‌رود، لابد زاهدی از این دخترک خوشش نیامده بود که به محمدرضا تلفن می‌زند که دختری اینجا آمده و اگر اجازه بدهید او را بیاورم و محمدرضا می‌پذیرد و بدون تحقیق قبلی که او کیست و خانواده او کیست، او را به فرودگاه می‌برد... و در هواپیما به وی پیشنهاد ازدواج می‌کند و معلوم است که فرح نیز بلافاصله قبول می‌کند!

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی